ࡱ> QSNOP@"bjbjFF/,,8ddd8d$d2ff"ffffff $R2F35fffff3ffhtttfnff tf ttYl}fxf V֤jNdi Š*l~0xs xT}x}$fftfffff33`dtd D.07.02.01. OZNAKOWANIE PIONOWE 1. Wstp Przedmiot SST Przedmiotem niniejszej szczegBowej specyfikacji technicznej (SST) s wymagania dotyczce wykonania i odbioru robt zwizanych z wykonaniem oznakowania pionowego przy przebudowie drogi gminnej LUDWIKOWO  STEFANOWO, od km 0+000,00 do km 1+535,65. Zakres stosowania SST SzczegBowa specyfikacja techniczna jest stosowana jako dokument przetargowy przy zlecaniu i realizacji robt wymienionych w punkcie 1.1. 1.3. Zakres robt objtych SST Ustalenia zawarte w niniejszej specyfikacji dotycz ustawienia znakw drogowych w cigu drogi wojewdzkiej i obejmuj: D.07.02.01.41  ustawienie sBupkw z rur stalowych ocynkowanych do znakw drogowych o [rednicy 50 mm w ilo[ci 4 szt., D.07.02.01.44  przymocowanie tarcz znakw drogowych odblaskowych do gotowych sBupkw  4 szt., Zakres robt objtych S.S.T. Ustalenia zawarte w niniejszej specyfikacji dotycz zasad prowadzenia i odbioru robt zwizanych z oznakowaniem pionowym stosowanym na drogach wojewdzkich. 1.3.1. Wytworzeniem, dostarczeniem i monta|em znakw drogowych odblaskowych: - na podkBadzie stalowym ocynkowanym przetBoczonym  typ 1 (folia I generacji) 1.3.2. Punkt 1.3.1 dotyczy wszystkich kategorii znakw tj.: - znakw ostrzegawczych, - znakw zakazu i nakazu, - znakw informacyjnych, kierunku, miejscowo[ci i znakw uzupeBniajcych, - elementw mocujcych i konstrukcji wsporczych. 1.4. Okre[lenia podstawowe 1.4.1. Znak pionowy  znak wykonany w postaci tarczy lub tablicy z napisami albo symbolami, zwykle umieszczony na konstrukcji wsporczej. 1.4.2. Tarcza znaku  element konstrukcyjny, na powierzchni ktrego umieszczona jest tre[ znaku. Tarcza mo|e by wykonana z blachy stalowej ocynkowanej lub aluminiowej  jako jednolita lub skBadana. 1.4.3. Lico znaku  przednia cz[ znaku, sBu|ca do podania tre[ci znaku. Lico mo|e by wykonane jako oklejane foli odblaskow lub nie odblaskow. 1.4.4. Znak drogowy nieodblaskowy  znak, ktrego lico wykonane jest w caBo[ci lub cz[ciowo (nie dot. elementw czarnych) z materiaBw zwykBych. 1.4.5. znak drogowy odblaskowy  znak, ktrego lico (nie dot. elementw czarnych) wykazuje wBa[ciwo[ci odblaskowe (wykonany jest z materiaBu o odbiciu powrotnym  wspBdro|nym). 1.4.6. Konstrukcja wsporcza znaku  sBup (sBupy), wysigniki, wsporniki itp., na ktrych zamocowana jest tarcza znaku, wraz z elementami sBu|cymi do przymocowania tarczy ([ruby, zaciski itp.). 1.4.7. Znak nowy  znak u|ytkowany (ustawiony na drodze) lub magazynowany w okresie do 3 miesicy od daty produkcji. 1.4.8. Znak u|ytkowany  znak ustawiony na drodze lub magazynowany przez okres dBu|szy ni| 3 miesice od daty produkcji. 1.4.9. Grupa znakw  znaki nale|ce do grupy wielko[ci okre[lonej w Instrukcji o znakach drogowych pionowych: Znaki [rednie: - kategoria A - dB. boku 900 mm - kategoria B i C - [r. 800 mm - kategoria D - podstawa 600 mm, - wysoko[ 600 mm + n * 150 mm 1.4.10. PozostaBe okre[lenia podstawowe  s zgodne z obowizujcymi, odpowiednimi polskimi normami i definicjami podanymi w S.S.T. D-M-00.00.00.  Wymagania oglne pkt 1.4. . 1.5. Oglne wymagania dotyczce robt Wykonawca robt jest odpowiedzialny za jako[ ich wykonania oraz za zgodno[ z dokumentacj projektow, SST. i poleceniami In|yniera. Oglne wymagania dotyczce robt podano w SST D.00.00.00.  Wymagania oglne pkt. 1.5. . MateriaBy MateriaBy stosowane do produkcji oraz monta|u znakw Wymagania oglne dotyczce materiaBw, ich pozyskania i skBadowania podano w SST D.00.00.00.  Wymagania oglne pkt. 2 Niniejsza specyfikacja przewiduje nastpujce materiaBy do produkcji i monta|u znakw: podkBad stalowy ocynkowany, rury stalowe ocynkowane, konstrukcje mocujce i uchwyty, folie odblaskowe I generacji. Wymagane dokumenty potwierdzajce jako[ realizacji zadaD Ka|dy materiaB do wykonania pionowego oznakowania drogowego, na ktry nie ma polskich norm (PN lub BN) musi posiada aprobat techniczna wydana przez Instytut Badawczy Drg i Mostw. 2.2.1. Certyfikat bezpieczeDstwa B  zgodnie z  Ustaw z dnia 3 kwietnia 1993 r o badaniach i certyfikatach (Dz. U. nr 55 z 1993 r poz. 250) i  Zarzdzeniem Dyrektora Polskiego Centrum BadaD i Certyfikacji z dnia 20 maja 1994 r w sprawie ustalenia wykazu wyrobw podlegajcych obowizkowi zgBaszania do certyfikacji na znak bezpieczeDstwa i oznaczania tym znakiem (MP nr 39 z 1994 r poz. 335). 2.2.2. Zwiadectwo kwalifikacji do wykonywania pionowego oznakowania drg  wydane przez Instytut Badawczy Drg i Mostw. 2.2.3. Zwiadectwo autoryzacji wystawione przez producenta folii odblaskowej. MateriaBy stosowane do fundamentw znakw Fundamenty do zamocowania konstrukcji wsporczych znakw mog by wykonane w nastpujcy sposb: - z betonu wykonanego  na mokro , - z betonu zbrojnego, - z prefabrykatw betonowych. Beton powinien odpowiada wymaganiom PN-B-06250. Sposb zamocowania znaku musi by dostosowany do konkretnego zadania i zaakceptowany przez In|yniera. 2.3.1. Cement Cement stosowany do betonu powinien by cementem portlandzkim klasy 32,5, odpowiadajcy wymaganiom PN-B-19701. 2.3.2. Kruszywo Kruszywo stosowane do betonu powinno odpowiada wymaganiom PN-B-06712. zaleca si stosowanie kruszywa o marce nie ni|szej ni| klasa betonu. 2.3.3. Woda Woda do betonu powinna by  odmiany 1 , zgodnie z wymaganiami normy PN-B-32250. brawa wody powinna odpowiada barwie wody wodocigowej. 2.3.4. Domieszki chemiczne Domieszki do betonu powinny by stosowane je[li przewiduje to dokumentacja projektowa lub wskazania In|yniera. Domieszki chemiczne powinny odpowiada wymaganiom normy PN-B-23010. W betonie nie zbrojnym zaleca si stosowa domieszki napowietrzajce a w betonie zbrojnym dodatkowo domieszki uplastyczniajce lub upBynniajce. 2.3.5. Prty zbrojenia Prty zbrojenia w fundamentach z betonu zbrojnego powinny odpowiada wymaganiom PN-B-06251. Konstrukcje wsporcze 2.4.1 Wykonanie konstrukcji wsporczych Konstrukcje wsporcze znakw  sBupki dla tablic wielkowymiarowych, uchwyty monta|owe, pochwyty powinny by wykonane zgodnie z dokumentacj projektow lub wskazaniami Inwestora. Wykonawca przedstawi do akceptacji Inwestora projekty konstrukcji dostosowanych do wymiarw tablic. Konstrukcja wsporcza musi by wykonana w sposb ograniczajcy zagro|enie uczestnikw drogi przy najechaniu na ni przez pojazd. Konstrukcja wsporcza powinna by bezpieczna i zapewnia mo|liwo[ Batwej naprawy w wypadku jej uszkodzenia. Wymiary i najwa|niejsze charakterystyki elementw konstrukcji wsporczej z rur i ktownikw podano w tablicy 1 i 2. Konstrukcje wsporcze mo|na wykona z ocynkowanych rur lub ktownikw wzgldnie innych ksztaBtownikw, zaakceptowanych przez In|yniera. Tablica1. Rury stalowe okrgBe bez szwu walcowane wg PN-H-74219. Zrednica zewntrzna mmGrubo[ [cianki mmMasa 1 m kg/mDopuszczalne OdchyBki[rednicy zewntrznejgrubo[ci [cianki44,5 48,3 51,0 54,0 57,0 60,3 63,5 70,0 76,1 82,5 88,9 101,6 102,0 108,0 114,0 114,3 121,0od 2,6 do 11,0 od 2,6 do 11,0 od 2,6 do 12,5 od 2,6 do 14,2 od 2,9 do 14,2 od 2,9 do 14,2 od 2,9 do 16,0 od 2,9 do 16,0 od 2,9 do 20,0 od 3,2 do 20,0 od 3,2 do 34,0 od 3,6 do 20,0 od 4,0 do 12,0 od 3,6 do 20,0 od 4,0 do 14,0 od 3,6 do 20,0 od 4,0 do 16,0od 2,69 do 9,09 od 2,93 do 10,01 od 3,10 do 11,9 od 3,30 do 13,9 od 3,87 do 15,0 od 4,11 do 16,1 od 4,33 do 18,7 od 4,80 do 21,3 od 5,24 do 27,7 od 6,26 do 30,8 od 6,76 do 34,0 od 8,70 do 40,2 od 9,67 do 26,6 od 9,27 do 43,4 od 10,9 do 34,5 od 9,83 do 46,5 od 11,5 do 41,4 1,25% 15% Tablica 2. Ktowniki rwnoramienne wg PN-H-93401 Wymiary ramion mmGrubo[ ramienia mmMasa 1 m ktownika kg/mDopuszczalne odchyBkidBugo[ ramieniagrubo[ ramion40x40 45x45 50x50 60x60 65x65 75x75 80x80 90x90 100x100od 4 do 5 od 4 do 5 od 4 do 6 od 5 do 8 od 6 do 9 od 5 do 9 od 6 do 10 od 6 do 11 od 8 do 12od 2,42 do 2,97 od 2,74 do 3,38 od 3,06 do 4,47 od 4,57 do 7,09 od 5,91 do 8,62 od 5,76 do 10,0 od 7,34 do 11,9 od 8,30 do 14,70 od 12,2 do 17,801 1 1,5 1,5 1,5 1,5 1,5 1,5 20,4 0,4 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5 0,6 2.4.2. Wymagania dla rur Rury powinny odpowiada wymaganiom PN-H-74219 PN-H-74220 lub innej normy zaakceptowanej przez In|yniera. Powierzchnia zewntrzna rur nie mo|e wykazywa wad w postaci Busek, pkni, zwalcowaD i naderwaD. Dopuszcza si nieznaczne nierwno[ci, pojedyncze rysy wynikajce z procesu produkcyjnego. KoDce rur powinny by obcite rwno i prostopadle do osi rury. Dostarczone rury musza mie dBugo[ zgodn z zamwieniem; z dopuszczalna odchyBk 10 mm. Musz by proste. Dopuszczalna miejscowa krzywizna nie mo|e przekracza 1,5 mm na 1m dBugo[ci rury. Rury powinny by wykonane ze stali w gatunkach dopuszczonych przez normy (np. R 55, R 65, 18G2A): PN-H-84023-07, PN-H-84018, PN-H-84019, PN-H-84030-02 lub inne normy. Rury dostarczane s w wizkach bez specjalnego opakowania. Znaki nale|y umieszcza na sBupkach [rednicy 1,5 lub 2,0 . Grubo[ [cianki rur nie mniejsza ni| 3,25 mm. Do ocynkowania rur stosuje si gatunek cynku Raf wg PN-77/H-82200. grubo[ warstwy cynku zgodnie z punktem 2.4.5. 2.4.3. Wymagania dla ksztaBtownikw KsztaBtowniki powinny odpowiada wymaganiom PN-91/H93010. Powierzchnia ksztaBtownika powinna by charakterystyczna dla procesu walcowania i wolna od wad w postaci Busek, pkni, zwalcowaD i naderwaD. Dopuszcza si nieznaczne nierwno[ci, pojedyncze rysy wynikajce z procesu produkcyjnego. KoDce ksztaBtownika powinny by obcite rwno i prostopadle do osi wzdBu|nej ksztaBtownika. Powierzchnia koDcw ksztaBtownika nie powinna wykazywa rzadzizn, rozwarstwieD, pkni i [ladw jamy skurczowej widocznych nie nieuzbrojonym okiem. Dostarczone ksztaBtowniki musz mie dBugo[ zgodn z zamwieniem; z dopuszczalna odchyBk 10 mm. Musza by proste. Dopuszczalna miejscowa krzywizna nie mo|e przekracza 1,5 mm na 1 m dBugo[ci. KsztaBtowniki powinny by ze stali St3W lub St4W oraz mie wBasno[ci mechaniczne wedBug PN-H-84020  tablica 3 lub innej uzgodnionej tali i normy pomidzy Zamawiajcym i wytwrc. KsztaBtowniki dostarcza si w wizkach (o masie do 25 kg/m) lub luzem. Tablica 3. Podstawowe wBasno[ci ksztaBtownikw wedBug PN-84020. Stal Granica plastyczno[ci Mpa, minimum dla wyrobw o grubo[ci lub [rednicy, mmWytrzymaBo[ na rozciganie, Mpa, dla wyrobw o grub. lub [red. w mmdo 40od 40 do 65od 65 do 80od 80 do 100od 100 do 150od 150 do 200do 100od 100 do 200St3W St4W225 265215 255205 245205 235195 225185 215od 360 do 490 od 420 do 550od 340 do 490 od 400 do 550 2.4.4. Wymagania dla elektrod i drutu spawalniczego Je[li dokumentacja projektowa lub In|ynier przewiduj wykonanie spawanych poBczeD elementw, to elektroda powinna speBnia wymagania BN-82/4131-03 lub PN-M-69430 wzgldnie innej uzgodnionej normy, a drut spawalniczy powinien speBnia wymagania PN-M-69420, odpowiednio dla spawania gazowego acetylenowo-tlenowego lub innego zaakceptowanego przez In|yniera. Zrednica drutu powinna wynosi poBow grubo[ci elementw Bczonych, lub 6  8 mm, gdy elementy Bczone s grubsze ni| 15 mm. Powierzchnia elektrody lub drutu powinna by czysta i gBadka, bez rdzy, zgorzeliny, brudu lub smarw. Do ka|dej partii elektrod lub drutw wytwrca powinien dostarczy za[wiadczenie, w ktrym podane s nastpujce wyniki badaD: ogldziny zewntrzne, sprawdzenie wymiarw, sprawdzenie skBadu chemicznego, sprawdzenie wytrzymaBo[ci na rozciganie, sprawdzenie pakowania oraz stwierdzenie zgodno[ci wBasno[ci elektrod lub drutw z norm. Elektrody, druty i prty powinny by przechowywane w suchych pomieszczeniach wolnych od czynnikw wywoBujcych korozj. 2.4.5. Wymagania dla powBok metalizacyjnych cynkowych PowBoka metalizacyjna cynkowa na konstrukcjach stalowych powinna by z cynku o czysto[ci nie mniejszej ni| 99,5% i odpowiada wymaganiom BN-89/1076-02. Minimalna grubo[ powBoki cynkowej powinna by zgodna z wymaganiami tablicy 4. Powierzchnia powBoki powinna by jednorodna pod wzgldem ziarnisto[ci. Nie mo|e wykazywa widocznych wad jak rysy, pknicia, pcherze lub odstawanie powBoki od podBo|a. Tablica 4. minimalna grubo[ powBoki metalizacyjnej cynkowej nara|onej na dziaBanie korozji atmosferycznej wedBug BN-89/1076-02 Agresywno[ korozyjna atmosfery wedBug PN-H-04651Minimalna grubo[ powBoki, m, przy wymaganej trwaBo[ci w latach1020Umiarkowana Ci|ka120 160 M160 200 MM  powBoka pokryta dwoma lub wiksz liczb warstw powBoki malarskiej 2.4.6. Gwarancje producenta lub dostawcy na konstrukcje wsporcz Producent lub wykonawca ka|dej konstrukcji wsporczej, oraz elementw sBu|cych do zamocowania znakw zobowizany jest do wydania gwarancji. Przedmiotem gwarancji s wBa[ciwo[ci techniczne konstrukcji wsporczej lub elementw mocujcych oraz trwaBo[ zabezpieczenia przeciwkorozyjnego. Wymagana gwarancja dla konstrukcji wsporczej  10 lat. W przypadku sBupkw do znakw pionowych, ostrzegawczych, zakazu, nakazu i informacyjnych o standardowych wymiarach gwarancja mo|e by wydana dla partii dostawy. W przypadku konstrukcji wsporczej dla znakw drogowych bramowych i wysignikowych gwarancja powinna by wystawiona indywidualnie dla ka|dej konstrukcji wsporczej. Tarcza znaku 2.5.1. TrwaBo[ materiaBw na wpBywy zewntrzne MateriaBy u|yte na lico i tarcze znaku oraz poBczenie lica z tarcza znaku, a tak|e sposb wykonania znaku, musza wykazywa peBn odporno[ na dziaBanie [wiatBa, zmian temperatury, wpBywy atmosferyczne i wystpujce w normalnych warunkach oddziaBywania chemiczne (w tym korozje elektrochemiczna) przez caBy czas trwaBo[ci znaku, okre[lony przez niniejsz SST. 2.5.2. Warunki gwarancyjne dostawcy znakw Producent lub dostawca znaku zobowizany jest przy wykonaniu oznakowania okre[li warunki gwarancyjne dla znaku. Ka|dy dostarczony znak powinien zawiera tabliczk znamionow znaku zgodnie z punktem 5.8. SST. Wykonawca znaku zobowizany jest udostpni na |yczenie odbiorcy: instrukcj monta|u znaku, szczegBowe dane o ewentualnych ograniczeniach w stosowaniu znaku, instrukcj utrzymania znaku. 2.5.3. MateriaBy do wykonania tarczy znaku MateriaBami stosowanymi do wykonania tarczy znaku drogowego s: blacha stalowa ocynkowana 2.5.4. Tarcza znaku z blachy stalowej Tarcza znaku z blachy stalowej ocynkowanej z podwjnie git krawdzi musi mie co najmniej 1,25 mm grubo[ci. Powinna by zabezpieczona przed korozj obustronnie cynkowaniem ogniowym lub elektrolitycznym. Dopuszcza si stosowanie innych sposobw zabezpieczenia stalowych tarcz znakw przed korozj, np. przez metalizowanie lub pokrywanie tworzywami syntetycznymi pod warunkiem uzyskania aprobaty technicznej dla danej technologii. Nie dopuszcza si stosowania stalowych tarcz znakw, zabezpieczonych przed korozj jedynie farami antykorozyjnymi. Krawdzie tarczy powinny by zabezpieczone przed korozj farbami ochronnymi o odpowiedniej trwaBo[ci, nie mniejszej ni| przewidywany okres u|ytkowania znaku. WytrzymaBo[ dla tarczy znaku z blachy stalowej nie powinna by mniejsza ni| 310 MPa. 2.5.5. Warunki wykonania tarczy znaku Tarcza znaku musi by rwna i gBadka  bez odksztaBceD pBaszczyzny znaku, w tym pofaBdowaD, wgi, lokalnych wgnieceD lub nierwno[ci itp. Odchylenie pBaszczyzny tarczy znaku (zwichrowanie, pofaBdowanie itp.) nie mo|e wynosi wicej ni| 1,5% najwikszego wymiaru znaku. Krawdzie tarczy musza by rwne i nieostre. Krawdzie tarczy znaku winny by zaginane na caBym obwodzie tarczy rwnie| na Bukach z wyjtkiem znakw grupy H, lub oprawione ramk. Krawdzie tarcz znaku kierunku i miejscowo[ci typu E winny posiada profile umo|liwiajce monta| przy pomocy uchwytw monta|owych do konstrukcji wsporczych o dowolnym rozstawie z mo|liwo[ci dostosowania do poziomego bdz pionowego ukBadu monta|u do konstrukcji wsporczej. ZnieksztaBcenia krawdzi tarczy znaku pozostaBe po tBoczeniu lub innych procesach technologicznych, ktrym tarcza ta (w znakach drogowych skBadanych  segmenty tarczy) byBa poddana, musz by usunite. Tarcze znakw powinny by wzmocnione profilami konstrukcyjno-monta|owymi, umieszczonymi w ukBadzie poziomym o dBugo[ci 80% danej szeroko[ci tarczy znaku. System profili monta|owych winien zapewni odpowiednia pionow i pozioma sztywno[ tarczy. Szczeliny pomidzy ssiednimi segmentami znaku skBadanego nie mog by wiksze od 0,8 mm. Znaki odblaskowe 2.6.1. Wymagania dotyczce powierzchni odblaskowej Znaki drogowe odblaskowe wykonuje si przez oklejenie powierzchni znaku materiaBem odblaskowym. WBa[ciwo[ci folii odblaskowej (odbijajcej powrotnie) powinny speBnia wymagania okre[lone w aprobacie technicznej. Stosuje si znaki odblaskowe typu 1, w ktrych lico znaku wykonane jest z folii I generacji. Znaki musz speBnia wymagania optyczne przedstawione w tablicy 5. Tablica 5. Minimalne wspBczynniki luminacji barw znakw drogowych odblaskowych BarwaBiaBa{BtaCzerwonaZielonaNiebieskaSzaraPomaraDczWspBczynnikTyp 10,350,270,050,040,010,140,17 O[wietlenie: wzorcowe zrdBo [wiatBa D65 (grom. pom. 45/00) Minimalna warto[ wspBczynnika odbicia powrotnego musi odpowiada wymogom okre[lonym w Instrukcji o znakach drogowych pionowych, zaB. nr 1 do zarzdzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 3 marca 1994 r (poz. 120). 2.6.2. Wymagania dotyczce barwy znaku odblaskowego MateriaBy odblaskowe u|yte do wykonania tarczy znaku zgodnie z obowizujc Instrukcj musz odpowiada wymaganiom dla wspBrzdnych chromatyczno[ci przedstawionych w tablicy 6. Tablica 6. WspBrzdne chromatyczne barw dopuszczonych do stosowania na znakach i urzdzeniach bezpieczeDstwa ruchu BarwaWspBrzdneWspBrzdne chromatyczno[ci1234BiaBa odblaskowa {Bta odblaskowa Czerwona odblaskowa Zielona odblaskowa Niebieska odblaskowa Szara PomaraDczowa odblaskowa Czarna x y x y x y x y x y x y x y x y0,305 0,315 0,481 0,518 0,665 0,345 0,007 0,703 0,094 0,125 0,350 0,360 0,583 0,416 0,385 0,3550,350 0,360 0,444 0,476 0,579 0,341 0,248 0,409 0,172 0,198 0,300 0,310 0,523 0,397 0,300 0,2700,340 0,370 0,494 0,426 0,606 0,314 0,177 0,362 0,210 0,160 0,290 0,320 0,560 0,360 0,260 0,3100,295 0,325 0,545 0,454 0,690 0,310 0,026 0,399 0,137 0,038 0,340 0,370 0,631 0,369 0,345 0,395  2.6.3. Wymagania jako[ciowe znaku odblaskowego Folie odblaskowe u|ywane do wykonania lica znaku musza wykazywa peBne zwizanie z tarcz znaku przez caBy okres trwaBo[ci znaku okre[lony niniejsza SST. Niedopuszczalne s niedoklejenia, odklejenia, zBuszczenia lub odstawanie folii na krawdziach tarczy znaku lub jego powierzchni. Sposb poBczenia folii z powierzchnia tarczy znaku powinien uniemo|liwia jej odBczenia bez zniszczenia. Symbole lub obrzeza znakw musza by wykonywane technik sitodruku z zastosowaniem materiaBw uzgodnionych z producentem folii. Okres trwaBo[ci znaku wykonanego przy u|yciu folii odblaskowej typu 1 powinien wynosi minimum 7 lat, a dla znaku wykonanego przy u|yciu folii odblaskowej typu 2, co najmniej 10 lat. DokBadno[ rysunku powinna by taka, aby wady konturw znaku, ktre mog powsta przy nanoszeniu farby na odblaskow powierzchni nie byBy wiksze ni|: - 2 mm dla znakw maBych i [rednich - 3 mm dla znakw du|ych i wielkich W znakach nowych na ka|dym z fragmentw powierzchni znaku o wymiarach 4*4 cm nie mo|e wystpowa wicej ni| 0,7 lokalnych usterek (zaBamania, pcherzyki) o wymiarach nie wikszych ni| 1 mm w ka|dym kierunku. Niedopuszczalne jest wystpowanie jakichkolwiek zarysowaD powierzchni znaku. Wymagana jest taka wytrzymaBo[ poBczenia folii odblaskowej z tarcza znaku, by po zgiciu tarczy o 90 przy promieniu Buku zgicia <10 mm w |adnym miejscu nie ulegBo ono zniszczeniu. Tylna strona tarczy znakw odblaskowych musi by zabezpieczona matowa farb nieodblaskow barwy ciemno-szarej (szarej naturalnej) o wspBczynniku luminacji 0,08 do 0,10  wedBug wzorca stanowicego zaBcznik do  Instrukcji o znakach drogowych pionowych . Grubo[ powBoki farby nie mo|e by mniejsza od 20 m. Gdy tarcza znaku jest wykonana z aluminium lub ze stali cynkowej ogniowo i cynkowanie to jest wykonane po uksztaBtowaniu tarczy  jej krawdzie mog pozosta niezabezpieczone farb ochronn. MateriaBy do monta|u znakw Wszystkie ocynkowane Bczniki metalowe przewidywane do mocowania miedzy sob elementw konstrukcji wsporczych znakw jak [ruby, listwy, uchwyty, wkrty, nakrtki itp. musz by czyste, gBadkie, bez pkni, naderwaD, rozwarstwieD i wypukBych karbw. Dostawa mo|e by dostarczona w pudBach tekturowych lub pojemnikach blaszanych. D|   f FJV VXdjv(4LX4@*"r ""#%&''**++,,,"/./ 0"0.0b1n122T5`5@66J===D>F>AhBCC\C^C*E,E1EEEFM hNCJh~hg hN5\hNhN6CJ]XBDX|j J X^`X $PX^P`Xa$ ^  ^ `^$^a$$ & FX^`Xa$ $X^`Xa$$a$$a$$a$ * Xj(L4 Nr $a$ $^`a$$^a$$ & F^`a$ $X^`Xa$$^a$ """#$$$%Z%%&'*+,,,H----$ & FX^`Xa$ $X^`Xa$$ & F ^ `a$$^a$$ & Fa$$ & Fa$^-V."/@/ 0"0D0^1|122T55@6r66 $ & F a$$ a$$ 7X^7`Xa$$ X^`Xa$$ T;^T`;a$ $V^`Va$ $X^`Xa$ $^a$gd~$^a$68:;<F=J=^=t=|======== $ $Ifa$$ 7^7`a$$ X^`Xa$===== >">D>aTTTTTT $ $Ifa$kd$$IfF4\kgx#`z``d 0!64 Fa7f4D>F>P>Z>d>n>x>>PCCCCCC $ $Ifa$kd$$IfF4rkgx# z  T0!64 Fa7f4>>>>>>>>>>>>?8?V?t?????@@#@2@A@P@_@n@}@ $ $Ifa$}@@@@@@@@@AA.A>ANA^AnA~AAAAAAAAAAAAA $ $Ifa$AAAAdBF5$$ X^`Xa$$ 7^7`a$kd$$IfFrkgx#zT0!64 Fa7 $ $Ifa$dBhBxBBBBBBBBBCC $ $Ifa$$ 7^7`a$ CCCCC,C>CNC\CfYYYLLLL $ $Ifa$ $ $Ifa$kd$$IfF4o\#`G``0=64 Fabf4\C^CjCvCCCCCCSFFFFFFF $ $Ifa$kd$$IfF4r# G  0=64 Fabf4CCCCCDDD#D.D9DDDTDdDtDDDDDDDDDDDDDDD $ $Ifa$DDEE EEEE E%E*E $ $Ifa$ *E+E,EEEVE4$ X^`Xa$$ 7^7`a$kd$$IfFr#G0=64 FabEEFHMNN\P@R2UUUUUUUNVRVTV^V`VVVW $ $Ifa$$ p^p`a$MMNNpNrNUURVWWX0Y4Y@YYYaalfRgTgbgdgggBhFhRhm*nNqZqttuuP|\|zŠڊ<><>RTfFHڤX"2h<0  \ UhNCJmH sH hN6CJ] hNCJh~hN hN5\TWWWWWWWWWWWWXylllllllllll $ $Ifa$kd|$$IfF4wF*\#v~0!6    4 Fapf4 XX X.XXHXJXTX\X^XfXnXpXxXXXXXXXXXXXXXXFfP $ $Ifa$XXXXYY"Y0Y2Y4YYh\d]2^`a,bcTeXefhflffRg $$Ifa$$a$$ p^p`a$Ff: $ $Ifa$RgTgVg\gbgzz $$Ifa$ $$Ifa$skd# $$IfF40 # 0!64 Fabf4bgdg|ggggggyppgggg $$Ifa$ $$Ifa$kd $$IfF4F #    0!6    4 Fabf4ggBh|s $$Ifa$kd $$IfFF #   0!6    4 FabBhDhFhhikmn|nNqqHssx$ & Fa$ $p^p`a$ $^`a$$a$`kdP$$IfF4E#!0!64 Fabf4 stttuuuv|ydz{P||~؃ązʇ $;^`;a$$ & Fa$$ & F a$ $p^p`a$$a$ $ & Fn^na$$ & F^`a$ŠΊڊ(< $$Ifa$$If $$Ifa$$`a$ $;^`;a$ <>X $$Ifa$kd$$IfF4ִ y(#Zp?06    4 Fabf4Xdnx(*bȏ̏nސ $$Ifa$ $p^p`a$ $;^`;a$ $X^`Xa$$`a$Ff[ $$Ifa$<>@BFJNRqhh $$Ifa$kdD$$IfF4F #``0    4 Fabf4 $$Ifa$RTvA88888 $$Ifa$kd$$IfF4ֈ #  04 Fabf48N\^bfjnrvz~ĒВ $$Ifa$ $$Ifa$Вܒ $0<HT`lx̓ؓ $$Ifa$ ,8DP\htȔԔ(4@LXdp $$Ifa$p|=kd$$IfFֈ #04 Fab $$Ifa$HڤX "82$ & Fa$$^a$^$ & Fa$$p^pa$$^a$ $p^p`a$$a$$`a$ Przechowywanie i skBadowanie materiaBw Wykonawca powinien zapewni wszystkim materiaBom warunki przechowywania i skBadowania zapewniajce zachowanie ich jako[ci i przydatno[ci do oznakowania robt oraz zgodno[ z wymaganiami niniejsze SST. Odpowiedzialno[ za wady materiaBw powstaBe w czasie przechowywania i skBadowania ponosi Wykonawca. Cement stosowany do wykonania fundamentw dla znakw drogowych powinien by przechowywany zgodnie z BN-88/6731-08. kruszywo do betonu nale|y przechowywa w warunkach zabezpieczajcych je przed zanieczyszczeniem oraz zmieszaniem z kruszywami innych klas. Znaki musz by przechowywane w pomieszczeniach suchych z dala od materiaBw dziaBajcych korodujco. Nale|y ustawi je na stojakach zabezpieczajcych przed uszkodzeniem mechanicznym. Sprzt Wymagania oglne dotyczce sprztu Wymagania oglne dotyczce sprztu podano w SST D.00.00.00.  Wymagania oglne pkt 3. Sprzt do wykonania oznakowania pionowego Przy wykonaniu oznakowania pionowego, przewozie, zaBadunku i wyBadunku materiaBw mo|na stosowa: koparki koBowe np. 0,15 m3, |urawie samochodowe o udzwigu do 4 t, betoniarki przewozne do wykonywania fundamentw betonowych  na mokro [rodki transportu materiaBw, przewozne zbiorniki do wody, sprzt spawalniczy, itp. Zastosowany do robt sprzt musi uzyska akceptacj In|yniera. Transport 4.1. Wymagania oglne Wymagania oglne dotyczce transportu podano w SST D.00.00.00.  Wymagania oglne pkt 4. Wykonawca jest zobowizany do stosowania jedynie takich [rodkw transportu, ktre nie wpByn niekorzystnie na jako[ wykonywanych robt i wBa[ciwo[ci przewo|onych materiaBw. Przy ruchu po drogach publicznych pojazdy musza speBnia wymagania dotyczce przepisw ruchu drogowego, w odniesieniu do dopuszczalnych obci|eD na osie i innych parametrw technicznych. 4.2. Przewz materiaBw do pionowego oznakowania drg Transport cementu zgodnie z BN-88/6731-08 [24]. Transport kruszywa zgodnie z PN-86/B-06712 [6]. Prefabrykaty betonowe  do zamocowania konstrukcji wsporczych znakw, powinny by przewo|one [rodkami transportowymi w warunkach zabezpieczajcych je przed uszkodzeniami. Rozmieszczeni prefabrykatw na [rodkach transportu powinno by symetryczne. Transport znakw, konstrukcji wsporczych i osprztu (uchwyty, [ruby, nakrtki itp.) musi odbywa si [rodkami transportowymi w sposb uniemo|liwiajcy ich przesuwanie si w czasie transportu. Wykonanie robt Wymagania oglne dotyczce wykonania robt podano w SST D-M-00.00.00.  Wymagania oglne pkt 5. Roboty przygotowawcze Przed przystpieniem do robt nale|y wyznaczy: lokalizacje znaku, tj. jego pikieta| oraz odlegBo[ od krawdzi jezdni, krawdzi pobocza umocnionego, wysoko[ zamocowania znaku na konstrukcji wsporczej. Punkty stabilizujce miejsca ustawienia znakw nale|y zabezpieczy palikami drewnianymi, aby w czasie trwania robt i ich odbioru istniaBa mo|liwo[ odtworzenia lokalizacji znakw. Lokalizacja i wysoko[ zamocowania musi by zgodna z dokumentacja projektow. Wykonanie wykopw i fundamentw dla konstrukcji wsporczych znakw Sposb wykonania wykopu pod fundament znaku pionowego powinien by dostosowany do gBboko[ci wykopu, rodzaju gruntu i posiadanego sprztu. Wymiary wykopu powinny by zgodne z wskazaniami In|yniera. Wykopy fundamentw powinny by wykonane w takim okresie, aby po ich zakoDczeniu mo|na byBo przystpi natychmiast do robt fundamentowych. 5.2.1. Prefabrykaty betonowe W przypadku zastosowania prefabrykatw betonowych dno wykopu przed ich uBo|eniem nale|y wyrwna i zag[ci. Wolne przestrzenie midzy [cianami gruntu a prefabrykatem nale|y wypeBni materiaBem kamiennym i zag[ci ubijakami mechanicznymi. Je|eli znak jest zlokalizowany na poboczu drogi, to grna powierzchnia prefabrykatu musi by rwna z powierzchni pobocza. 5.2.2. Fundamenty z betonu Wykopy pod fundamenty konstrukcji wsporczych dla zamocowania znakw wielkowymiarowych wykonywane z betonu  na mokro lub z betonu zbrojonego nale|y wykona zgodnie z norm PN-S-02205. Posadowienie fundamentw w wykopach nale|y wykonywa zgodnie ze wskazaniami In|yniera. Wykopy nale|y zabezpieczy przed napBywem wd opadowych przez wyprofilowanie terenu ze spadkiem poza obszar przylegajcy do wykopu. Dno wykopu nale|y wyrwna z dokBadno[ci do 2 cm. Po wykonaniu fundamentu wykop nale|y zasypa warstwami grubo[ci 20 cm i zag[ci mechanicznie. Tolerancje ustawienia znaku pionowego Konstrukcje wsporcze znakw  sBupki, sBupy, konstrukcje dla tablic wielkowymiarowych, powinny by wykonane zgodnie z SST i wskazaniami In|yniera. Dopuszczalne tolerancje ustawienia znaku: odchyBka od pionu, nie wicej ni| 1%, odchyBka w wysoko[ci umieszczenia znaku, nie wicej ni| 2 cm, odchyBka w odlegBo[ci ustawienia znaku od krawdzi jezdni utwardzonego pobocza, nie wicej ni| 5 cm, przy zachowaniu minimalnej odlegBo[ci umieszczenia znaku zgodnie z Instrukcj o znakach drogowych pionowych. Wykonanie spawanych zBcz elementw metalowych ZBcza spawane elementw metalowych powinny odpowiada wymaganiom PN-M-69011. WytrzymaBo[ zmczeniowa spoin powinna wynosi 19-32 MPa. OdchyBki wymiarw spoin nie powinny przekracza 0,5 mm dla grubo[ci spoiny 6mm i 1,0 mm dla spoiny powy|ej 6mm. Odstp w zBczach zakBadkowych i nakBadkowych pomidzy przylegajcymi do siebie pBaszczyznami nie powinien by wikszy ni| 1 mm. ZBcza spawane nie powinny mie wad wikszych ni| podane w tablicy 7. In|ynier mo|e dopu[ci wady wiksze ni| podane w tablicy je[li uzna, ze nie maj one zasadniczego wpBywu na cechy eksploatacyjne znaku pionowego. Tablica 7. dopuszczalne wymiary wad w zBczach spawanych, wg PN-M-69775 Rodzaj wadyDopuszczalny wymiar wady, mmBrak przetopu Podtopienie lica spoiny Porowato[ spoiny Krater w spoinie Wkl[nicia lica spoiny Uszkodzenie mechaniczne spoiny R|nica wysoko[ci ssiednich wgBbieD i wypukBo[ci lica spoiny2,0 1,5 3,0 1,5 1,5 1,0 3,0 Konstrukcje wsporcze 5.5.1. Zabezpieczenie konstrukcji wsporczej przed najechaniem Konstrukcje wsporcze znakw drogowych bramowych lub wysignikowych, jak rwnie| konstrukcje wsporcze znakw tablicowych o powierzchni wikszej od 4,5 m2, gdy wystpuje mo|liwo[ bezpo[redniego najechania na nie przez pojazd  musz by zabezpieczone odpowiednio umieszczonymi barierami ochronnymi lub innego rodzaju urzdzeniami ochronnymi lub przeciwdestrukcyjnymi, zgodnie z dokumentacj projektow, SST lub wskazaniami In|yniera. 5.5.2. Aatwo zrywalne zBcza konstrukcji wsporczej W przypadku konstrukcji wsporczych, nie osBonitych barierami ochronnymi  zaleca si stosowanie Batwo zrywalnych lub Batwo rozBczalnych przekrojw, zBczy lub przegubw o odpowiednio bezpiecznej konstrukcji umieszczanych na wysoko[ci 0,15 do 0,20 m nad powierzchni terenu. W szczeglno[ci  zaleca si stosowanie takich przekrojw, zBczy lub przegubw w konstrukcjach wsporczych nie osBonitych barierami ochronnymi, ktre znajduj si na obszarach zwikszonego zagro|enia kolizyjnego (ostrza rozgaBzieD drg Bcznikowych, zewntrzna strona Bukw drogi itp.) Aatwo zrywalne lub rozBczalne zBcza, przekroje lub przeguby powinny by tak skonstruowane i umieszczone, by znak wraz z konstrukcja wsporcz po zerwaniu nie przewracaB si na jezdni. Wysoko[ cz[ci konstrukcji wsporczej, pozostaBej po odBczeniu grnej jej cz[ci od fundamentu, nie mo|e by wiksza od 0,25 m. 5.5.3. Zapobieganie zagro|eniu u|ytkownikw drogi i terenu przylegBego  przez konstrukcj wsporcz Konstrukcja wsporcza znaku musi by wykonana w sposb ograniczajcy zagro|enie u|ytkownikw pojazdw samochodowych oraz innych u|ytkownikw drogi i terenu do niej przylegBego przy najechaniu przez pojazd na znak. Konstrukcja wsporcza znaku musi zapewni mo|liwo[ Batwej naprawy po najechaniu przez pojazdy lub innego rodzaju uszkodzenia znaku. 5.5.4. Tablicowe znaki drogowe na dwch sBupkach lub podporach przy ustawianiu znakw drogowych na dwch sBupkach lub podporach (tablice objazdowe itp.)  odlegBo[ midzy tymi sBupkami lub podporami, mierzona prostopadle do przewidywanego kierunku najechania przez pojazd, nie mo|e by mniejsza ni| 1,75 m. 5.5.5. Poziom grnej powierzchni fundamentu przy zamocowaniu konstrukcji wsporczej w fundamencie jego grna cz[ powinna pokrywa si z powierzchni pobocza. W przypadku konstrukcji wsporczych znajdujcych si poza korona drogi, grna cz[ fundamentu powinna by wyniesiona nad powierzchni terenu nie wy|ej ni| 0,15 m. 5.5.6. Barwa konstrukcji wsporczej Konstrukcje wsporcze znakw drogowych pionowych musz mie barw szar naturaln, z tym ze dopuszcza si barw naturaln pokry cynkowych. PoBczenia tarczy znaku z konstrukcj wsporcz Tarcza znaku musi by zamocowana do konstrukcji wsporczej w sposb uniemo|liwiajcy jej przesunicie lub obrt. MateriaBy i sposb wykonania poBczenia tarczy znaku z konstrukcj wsporcz musz umo|liwia (przy u|yciu odpowiednich narzdzi) odBczenie tarczy znaku od tej konstrukcji przez caBy okres u|ytkowania znaku. Nie dopuszcza si zamocowania znaku do konstrukcji wsporczej w sposb wymagajcy bezpo[redniego przeprowadzenia [rub mocujcych przez lico znaku. Na drogach i obszarach, na ktrych wystpuj czste przypadki dewastacji znakw, zaleca si stosowanie elementw zBcznych o konstrukcji uniemo|liwiajcej ich rozBczenie przez osoby niepowoBane. Tarcza znaku skBadanego musi wykazywa peBn integralno[ podczas najechania przez pojazd w ka|dych warunkach kolizji. W szczeglno[ci  |aden z segmentw lub elementw tarczy nie mo|e si od niej odBczy w sposb powodujcy nara|enie kogokolwiek na niebezpieczeDstwo lub szkod. Nie dopuszcza si zamocowania znaku do konstrukcji wsporczej w sposb wymagajcy bezpo[redniego przeprowadzenia [rub mocujcych przez lico znaku. TrwaBo[ wykonania znaku pionowego Znak drogowy musi by wykonany w sposb trwaBy, zapewniajcy peBn czytelno[ przedstawionego na nim symbolu lub napisu w caBym okresie jego u|ytkowania. WpBywy zewntrzne dziaBajce na znak, nie mog powodowa znieksztaBceD tre[ci znaku. Tabliczka znamionowa znaku Ka|dy wykonany znak drogowy oraz ka|da konstrukcja wsporcza musi mie tabliczk znamionow z: nazw, marka fabryczn lub oznaczeniem umo|liwiajcym identyfikacj wytwrcy lub dostawcy, dat produkcji, oznaczeniem, dotyczcym materiaBu lica znaku, dat ustawienia znaku, oznaczeniem znakiem bezpieczeDstwa B. Napisy na tabliczce znamionowej musza by wykonane w sposb trwaBy i wyrazny, czytelny w normalnych warunkach przez caBy okres u|ytkowania znaku. Tabliczka znamionowa powinna by wykonana z materiaBu nieodblaskowego. Kontrola jako[ci robt Wymagania oglne dotyczce kontroli jako[ci robt Wymagania oglne dotyczce kontroli jako[ci robt podano w SST D.00.00.00.  Wymagania oglne pkt 6. Celem kontroli robt powinno by takie sterowanie ich przygotowaniem i wykonaniem aby osign zaBo|on jako[ robt. Wykonawca jest odpowiedzialny za peBn kontrol robt i jako[ci materiaBw. Wykonawca powinien zapewni odpowiedni system kontroli, wBczajc personel, laboratorium, sprzt, zaopatrzenie i wszystkie urzdzenia niezbdne do pobierania prbek i badaD materiaBw oraz robt. Wykonawca bdzie przeprowadza pomiary i badania materiaBw oraz robt z czstotliwo[ci zapewniajc stwierdzenie, ze roboty wykonano zgodnie z wymaganiami zawartymi w dokumentacji projektowej i SST. In|ynier ustali konieczny zakres kontroli dla zapewnienia wBa[ciwego wykonania konkretnego zadania /w ramach niniejszego kontraktu/ w oparciu o obowizujce normy, wytyczne i specyfikacje techniczne. Wszystkie koszty zwizane z organizowaniem i prowadzeniem badaD materiaBw ponosi Wykonawca. Badania materiaBw do wykonania fundamentw betonowych Wykonawca powinien przeprowadzi badania materiaBw do wykonania fundamentw betonowych  na mokro . Uwzgldniajc nieskomplikowany charakter robt fundamentowych. Na wniosek Wykonawcy, In|ynier mo|e zwolni go z potrzeby wykonywania badaD materiaBw dla tych robt. Badania w czasie wykonywania robt 6.3.1. Badania materiaBw w czasie wykonywania robt Wszystkie materiaBy dostarczone na budow z aprobata techniczn lub deklaracj zgodno[ci wydan przez producenta powinny by sprawdzone w zakresie powierzchni wyrobu i jego wymiaru. Czstotliwo[ badaD i ocena ich wynikw musi by zgodna z zaleceniami zamieszczonymi w poni|szej tablicy. Tablica 8. Czstotliwo[ badaD przy sprawdzeniu powierzchni i wymiarw wyrobw producenta Lp.Rodzaj badaniaLiczba badaDOpis badaDOcena wynikw badaD1Sprawdzenie powierzchniOd 5 do 10 badaD z wybranych losowo elementw dla ka|dej dostarczonej partii wyrobw liczcej do 1000 elementwPowierzchni zbada nieuzbrojonym okiem. Do ew. sprawdzenia gBboko[ci wad u|y liniaBw z czujnik. suwmiarek, mikrometrwWyniki musza by zgodne z wymaganiami punktu 22Sprawdzenie wymiarwPrzeprowadzi uniwersalnymi przyrzdami pomiarowymi lub sprawdzianami (np. liniaBami, przymiarami itp.) Dostarczane znaki drogowe pionowe musz posiada znak bezpieczeDstwa  B  zgodnie z  Zarzdzeniem Dyrektora Polskiego Centrum BadaD i Certyfikacji z dnia 20 maja 1994 r w sprawie ustalenia wykazu wyrobw podlegajcych obowizkowi zgBaszania do certyfikacji na znak bezpieczeDstwa i oznaczania tym znakiem (MP nr 39 z 1994 r poz. 335). 6.3.2. Kontrola w czasie wykonywania robt W czasie wykonywania robt nale|y bada: zgodno[ wykonania znakw pionowych z dokumentacj projektow (lokalizacja, wymiary, wysoko[ zamocowania znakw), zachowanie dopuszczalnych odchyBek wymiarw, zgodnie z punktami 2 i 5, prawidBowo[ wykonania wykopw pod konstrukcje wsporcze zgodnie z punktem 5.3, poprawno[ wykonania fundamentw pod sBupki, zgodnie z punktem 5.3, poprawno[ ustawienia sBupkw i konstrukcji wsporczych zgodnie z punktem 5.4. W przypadku wykonania spawanych zBcz elementw konstrukcji wsporczych: przed ogldzinami, spoin i przylegajce do niej elementy Bczone (10-20 mm z ka|dej strony) nale|y dokBadnie oczy[ci z zanieczyszczeD utrudniajcych poprowadzenie obserwacji i pomiarw, ogldziny zBczy nale|y przeprowadzi wizualnie w przypadkach wtpliwych mo|na zleci uprawnionej jednostce zbadanie wytrzymaBo[ci zmczeniowej spoin, zgodnie z PN-79/M-06515, zBcza o wadach wikszych ni| dopuszczalne, okre[lone w punkcie 5.5, powinny by naprawione ponownym spawaniem na koszt Wykonawcy. Obmiar robt 7.1. Oglne zasady obmiaru Oglne zasady obmiaru robt podano w SST D-M-00.00.00.  Wymagania oglne pkt 7. Obmiar robt bdzie okre[la faktyczny zakres wykonanych robt w jednostkach ustalonych w kosztorysie i niniejszej SST. Obmiarem jest faktyczna ilo[ materiaBw tj. znakw, konstrukcji wsporczych oraz elementw mocujcych przyjtych przez wBa[ciw jednostk organizacyjn tut. GDDP Biuro w Bydgoszczy. Obmiar stanowi bdzie ilo[ znakw ustawionych przy drodze zgodnie z projektem technicznym. Obmiaru robt na drodze dokonuje Wykonawca po pisemnym zawiadomieniu In|yniera. Wyniki obmiaru bd wpisane do ksigi obmiaru. Obmiar gotowych robt prowadzony bdzie po realizacji zadania okre[lonego indywidualnym zleceniem robt. Zlecenie wystawione bdzie w ramach niniejszej umowy. 7.2. Jednostki obmiarowe Jednostkami obmiarowymi s: szt. (sztuka)  dla znakw konwencjonalnych m (metr kwadratowy)  dla powierzchni tablic pozostaBych znakw szt. (sztuka)  dla konstrukcji wsporczych Odbir robt Oglne zasady odbioru robt Oglne zasady odbioru robt podano w SST D-M-00.00.00.  Wymagania oglne pkt. 8. Roboty uznaje si za wykonane zgodnie z dokumentacj projektow, SST i normami, je|eli wszystkie pomiary i badania z zachowaniem tolerancji (wedBug punktu 6) daBy wyniki pozytywne. Odbir ostateczny Odbir ostateczny oznakowania dokonany bdzie po caBkowitym zakoDczeniu robt, objtych konkretnym zdaniem w ramach niniejszej umowy na podstawie wynikw pomiarw i badaD jako[ciowych okre[lonych w punkcie 2 i 5. Odbir pogwarancyjny Odbir pogwarancyjny dokonany zostanie w ostatnim miesicu przed upBywem 3 lat od odbioru ostatecznego. Podstawa pBatno[ci Ustalenia oglne dotyczce podstawy pBatno[ci Oglne ustalenia dotyczce podstawy pBatno[ci podano w SST D.00.00.00.  Wymagania oglne pkt. 9. Podstawa pBatno[ci jest cena jednostkowa, skalkulowana przez Wykonawc za jednostk obmiarow ustalon dla danej pozycji kosztorysu. W cenie jednostkowej nale|y uj wszystkie koszty wykonania robt oraz zysk i ryzyko. Cena jednostki obmiarowej Cena jednostki obmiarowej obejmuje: - wyprodukowanie znakw i elementw do ich monta|u, - dostaw znakw, - roboty pomiarowe i przygotowawcze, - wykonanie fundamentw, - dostarczenie i ustawienie konstrukcji wsporczych, - zamocowanie tarcz znakw drogowych zgodnie z dokumentacja projektowa i specyfikacj techniczn, - przeprowadzenie pomiarw i badaD wymaganych w specyfikacji technicznej. Przepisy zwizane 10.1 Normy PN-B-23010 Domieszki do betonu. Klasyfikacja i okre[lenia. PN-B-19701 Cement. Cement powszechnego u|ytku. SkBad, wymagania i ocena zgodno[ci. PN-B-32250 MateriaBy budowlane. Woda do betonw i zapraw. PN-B-06250 Beton zwykBy. PN-B-06251 Roboty betonowe i |elbetowe. Wymagania techniczne. PN-B-06712 Kruszywa mineralne do betonu zwykBego. PN-H-04651 Ochrona przed korozj. Klasyfikacja i okre[lenie agresywno[ci korozyjnej [rodowisk. PN-H-74219 Rury stalowe bez szwu walcowane na gorco oglnego zastosowania. PN-H-74220 Rury stalowe bez szwu cignione i walcowane na zimno oglnego przeznaczenia PN-H-82200 Cynk. PN-H-84018 Stal niskostopowa o podwy|szonej wytrzymaBo[ci. Gatunki. PN-H-84019 Stal wglowa konstrukcyjna wy|szej jako[ci oglnego przeznaczenia. Gatunki. PN-H-84020 Stal niestopowa konstrukcyjna oglnego przeznaczenia. Gatunki. PN-H-84023/07 Stal okre[lonego zastosowania. Stal na rury. PN-H-84030/02 Stal stopowa konstrukcyjna. Stal do nawglania. Gatunki. PN-H-93010 Stal. KsztaBtowniki walcowane na gorco. PN-H-93401 Stal walcowana. Ktowniki rwnoramienne. PN-M-06515 Dzwignice. Oglne zasady projektowania stalowych ustrojw no[nych. PN-M-69011 Spawalnictwo. ZBcza spawane w konstrukcjach spawanych. PodziaB i wymagania. PN-M-69420 Spawalnictwo. Druty lite do spawania i napawania stali. PN-M-69430 Spawalnictwo. Elektrody stalowe otulone do spawania stali niskowglowych i stali niskostopowych o podwy|szonej wytrzymaBo[ci. PN-M-69775 Spawalnictwo. Wadliwo[ zBczy spawanych. Oznaczenie klasy wadliwo[ci na podstawie ogldzin zewntrznych. PN-S-02205 Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania. BN-89/1076/02 Ochrona przed korozj. PowBoki metalizacyjne cynkowe i aluminiowe na konstrukcjach stalowych, staliwnych i |eliwnych. Wymagania i badania. BN-82/4131-03 Spawalnictwo. Prty i elektrody ze stopw stellitowych i prty z |eliwa wysokochromowych do napawania. BN-88/6731-08 Cement. Transport i przechowywanie. 10.2. Inne dokumenty Instrukcja o znakach drogowych pionowych  zaBcznik nr 1 do zarzdzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 3 marca 1994 r (poz. 120). Rozporzdzenie Ministrw Transportu i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewntrznych, z dnia 11 stycznia 1993 r w sprawie znakw i sygnaBw drogowych. PAGE  PAGE 80 2Rb h>< $:^`:a$$a$$ & Fa$$^a$ $ & F ^a$^$ & Fa$<0\  0    \ >Npp@ $X^`Xa$ $p^p`a$$a$$^a$ $ & F ^a$$ & Fa$^"L   """t$v$&&--n1z133^6j67 8@@B C,G.GGOORhRUY\\ddPePkkllRmboo8qjq:r5OsIjV_5&   ' F h 9 b @ A P Xt ND+"Ge 9bxea"#(-27<AFKPUZ`flrx~#2AP_n}.>N^n~ &/0123<EMTU[agmsy *:JZk|V S!##0$% &'''''''(((((K(g(((((((((((((((() ) )))))))#)$)(),)-)1)5)6):)>)?)C)G)H)L)S)Z)a)h)o)v)}))))) ++,S--../// 0"0T00000000000000 111P11n233*45566607M7x77779::;:;I<>?)@=@p@@FAAA.BLBMBSBYB_BhBpBzBBBBBBBBBBBBBBBCCCDDD#E[E\EbEnEEEEEEEEEEEEEEEEEFFFFFF!F#F%F'F)F+F-F/F1F3F5F7F8F:FGDGJGPGVG\GbGhGnGtGzGGGGGGGGGGGGGGGGIJHKlKKLYOyOsPPPRSSSST[TTTU-UsUUUUVVV0VV:WW0XaXXYKZLZ`ZZZ [p[[Z\\\\\C^a^__``b=bbb"cbc6dhdddeeffggg0g1g?gWgigzggggggghhh h hh&hdhjIj^klmnyooppqrrrBsthuvw:w)xHxxyyByYyyXzYztzz{{|^}&~~~$EGāӁ457LM 4^х[nIJ9:Kj5JʋjΌ:;Lks^wߏ)fޑ.bĒ#0n">7y"6}E˗;-tE'pɛ `ߜ "#$8ABCOPQT0000 00 000000 00000000000000000000 000000000 0 0A 00 0 0 0 0 0A 0000 0A 000000 00000000000 0A 0000000000 000 00 00 0 0 0 0 00 0 0 00000000000000000 00000000000000000 00000000000000000 000000 000000 0 000000 000 000 00 0 0 0 0 00 00 0 000000000 000000000 000000000 000000000 000000000 0 000000000000 0 0 000000 000 0 0 0 0 00 00 00 00 00 0 00 0 000 000 000 000 000 000 000 0000 0000 0 000000000000000 0 0 0 0 0 0 00 00 00 0 0 0 00000 0A 00000 0 0 000 00000000000 0A 000000000 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 00000000000 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 00000000000 00000000000000000 0000000000000000 0000000000000000 0000000000000000 00000000000000000 0 000000000 0A 00 0A 0000 0 0S0 0S0 0 0 0 0 0 000 00000000000 00 0LZ0 0 00000 0LZ0000000 0LZ00 0  0  0  0LZ00000000 0 0 0000000 0000000 0 0 0LZ00000000000000 0LZ00000 0LZ0 0LZ0 0 0 0 0 000 0 0Yz000000 0Yz00 0Yz0000000 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0000 0  0  00 0 0000 0 0 00 0000000000 0 0 00 0 0;000 0;0 0;00 0 0000 000000000 0 0 0 00 0 0 0 0 00 00 00 0  0  0 0 0  0  0 0 0 00 00 0 000 00 0 000 00 000 0 0000000@0@0\~00@0\~00\~000"L# M"Tg -6=D>>}@AdBC\CCD*EEEWXXRgbggBhs<XRВ p2<@ "1dGzVXY^l@wŽ"UWXYZ[\]^_`abcdefhijklmnopqrstuvwxy V !!; = . 1 4 7  !![#]#$$$$m&o&2(5(((((++;;%@'@BBF7FHHLLMMHPPPtS~STTWTVVZZ&[.[aaddeeii#j+jjjllGzVz{ {|ߐxnHT8QTfy-1C E 9 A X_tx79IQ9A~#%24ACPR_anp} .0>@NP^`np~ &.3:<DELMS  *,:<JLZ\km ##K(L((((((((((((((((((((((((((((())L)N)S)U)Z)\)a)c)h)j)o)q)v)x)}))..////666607:777F8M8?BKBBB7E8EFFFFFFF7F8F9F:F;F"I1INNTTUU-U7UsUyUUUUUVVWW [[p[x[]]]]C^K^__bc"c*cbcjc\fifffnj}jkkooppxxyyyyByFyYydyV{d{^fхۅ$ahnxJOKTjrΌЌ#*0Gnړ"5>Rɔ!+7I!"46H} EY˗ޗ;Sʘ-Htߙ6CE`'? *8QT $+3ssABII? @ ''VVJZKZ\\ h hWzXz899:ޏߏߜߜT8QT-&@PXd+JU\&Wxj*p9[L!Z! u)^Ob=d/MwA0XO0 O6XQj`}SRȅ3#^f_kWdMEnC@SRwx9F?zh#^`o()^`.pLp^p`L.@ @ ^@ `.^`.L^`L.^`.^`.PLP^P`L.**^*`OJPJQJ^Jo(- ^`OJQJo(o pp^p`OJQJo( @ @ ^@ `OJQJo( ^`OJQJo(o ^`OJQJo( ^`OJQJo( ^`OJQJo(o PP^P`OJQJo(NsN^N`so(.^`o(.pLp^p`L.@ @ ^@ `.^`.L^`L.^`.^`.PLP^P`L.t^`to()PP^P`. L ^ `L.^`.^`. L ^ `L.``^``.00^0`.L^`L.hh^h`OJPJQJ^Jo(- ^`OJQJo(o ^`OJQJo( ~ ~ ^~ `OJQJo( N N ^N `OJQJo(o ^`OJQJo( ^`OJQJo( ^`OJQJo(o ^`OJQJo(^`OJPJQJ^Jo(- aa^a`OJQJo(o 1 1 ^1 `OJQJo( ^`OJQJo( ^`OJQJo(o ^`OJQJo( qq^q`OJQJo( AA^A`OJQJo(o ^`OJQJo( s^`sOJQJo( ^`OJQJo(o pp^p`OJQJo( @ @ ^@ `OJQJo( ^`OJQJo(o ^`OJQJo( ^`OJQJo( ^`OJQJo(o PP^P`OJQJo(Th^T`o()^`.pLp^p`L.@ @ ^@ `.^`.L^`L.^`.^`.PLP^P`L.^`OJPJQJ^Jo(- LL^L`OJQJo(o ^`OJQJo(   ^ `OJQJo(   ^ `OJQJo(o ^`OJQJo( \\^\`OJQJo( ,,^,`OJQJo(o ^`OJQJo(5:^`:o()5DD^D`.5 L ^ `L.5  ^ `.5^`.5L^`L.5TT^T`.5$$^$`.5L^`L.**^*`OJPJQJ^Jo(- ^`OJQJo(o pp^p`OJQJo( @ @ ^@ `OJQJo( ^`OJQJo(o ^`OJQJo( ^`OJQJo( ^`OJQJo(o PP^P`OJQJo(^`o()^`.pLp^p`L.@ @ ^@ `.^`.L^`L.^`.^`.PLP^P`L.^`OJPJQJ^Jo(- ^`OJQJo(o   ^ `OJQJo(   ^ `OJQJo( PP^P`OJQJo(o   ^ `OJQJo( ^`OJQJo( ^`OJQJo(o ^`OJQJo(hh^h`OJPJQJ^Jo(- ^`OJQJo(o ^`OJQJo( ~ ~ ^~ `OJQJo( N N ^N `OJQJo(o ^`OJQJo( ^`OJQJo( ^`OJQJo(o ^`OJQJo(:^`:o()pp^p`.@L@^@`L.  ^ `.  ^ `.L^`L.^`.PP^P`. L ^ `L.\^`\o(.\^`\o(..0^`0o(...0^`0o(.... 88^8`o( ..... 88^8`o( ...... `^``o(....... `^``o(........ ^`o(.........^`OJPJQJ^Jo(- DD^D`OJQJo(o   ^ `OJQJo(   ^ `OJQJo( ^`OJQJo(o ^`OJQJo( TT^T`OJQJo( $$^$`OJQJo(o ^`OJQJo(QQ^Q`o()^`.pLp^p`L.@ @ ^@ `.^`.L^`L.^`.^`.PLP^P`L.Enu)Z!9[3#^@PSRw_k6wA0O0-=d/QF?zWx+JU}SRXhN@  hXhXh6|5N0HvyXh@UeLXh0HvyXh.~gN"#~}/0123ETU|((g((((((((((( ) )))()1):)C)L)h)))"0T00000000000 11MBSBYB_BhBpBzBBBBBBBBBBBBBB\EbEnEEEEEEEEEEFACEFPSPP P PPPPP.P@PBP@PFPNPRPXPdPjPnPvPPPPPPUnknownGz Times New Roman5Symbol3& z Arial?5 z Courier New;Wingdings"q&&P!P!!24d3QH(?gDKasia D.mirekT             Oh+'0h  $ 0 <HPX`D Kasia D.Normalmirek2Microsoft Word 10.0@ @ jN@ jN՜.+,0 hp|  KD!P D Tytu  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{|}~      !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=?@ABCDEGHIJKLMRRoot Entry F=jNTData 1TablḙWordDocument/SummaryInformation(>DocumentSummaryInformation8FCompObjj  FDokument Microsoft Word MSWordDocWord.Document.89q